In de auto zitten is tegenwoordig echt geen lolletje meer. Terwijl gadgets en handige snufjes in de auto je juist een prettig gevoel moeten geven. Steekt er iemand plotseling over of nader je de bumper van je voorligger te dicht, hoppetaa, de auto remt vanzelf. Niet dat mijn auto dat doet hoor, die stamt nog van voor de eeuwwisseling en als er een lampje verwisseld moet worden, kan je dat nog gewoon zelf doen.
Nee, de lol is er vanaf omdat de brandstofprijzen wel heel erg hoog zijn. Rond de 1.80 euri per liter. Dat is omgerekend..euh…een gulden of vier! Dit heeft als resultaat dat je tegen het overspannen aan in de auto zit, continue glurend naar de brandstofmeter. En mijn auto lust wel een goede slok dus ik zie dat irritante pijltje gewoon tijdens het rijden naar beneden zakken.. Daarbij komt nog het gegeven dat mijn veiligheid in gevaar loopt door die stress in de auto. Voor je het weet lig je met je neus in de airbag en zie je, wanneer je weer bij kennis komt, een vriendelijke man of vrouw je een nekbrace omdoen. Na een dollemansrit met sirene door de stad kom je dan aan in het ziekenhuis en zal er van alles aan je gevraagd worden. Denk ik zo. “Rookt u?” of “Kunnen we iemand bellen voor u?” of “Bent u allergisch voor antibiotica?” of “Wat wilt u vanavond eten?” of “Bent u donor(!)?”
Of “Maakt u bezwaar tegen filmopnamen van uw opname voor een tv programma?”
Allemaal vragen die je misschien wel beantwoord maar ben je op dat moment wel toerekeningsvatbaar? Ja, maar zo krijgen de mensen een beetje een beeld wat er allemaal op de 1e hulp gebeurt.. Beste directeur van ’t VU: Ik respecteer alles wat jullie daar uitspoken maar hoef ’t niet op tv te zien!
Ik rij volgens Het Nieuwe Rijden. Ik start, schakel direct in zijn vier en rij weg. De auto rollen laten is het advies. En niet terugschakelen bij een naderend stoplicht, nee, uit laten rollen. Al die bestuurders die dus super traag op een stoplicht af rijden, een ergernis voor velen, doen dus aan Het Nieuwe Rijden. En dat allemaal om maar zoveel mogelijk kilometers te maken! Voor zo’n min mogelijk euro’s.
Behalve dan de leaserijders. Die tanken in veel gevallen van de baas en rijden zich, als we in alcoholtermen spreken, een stuk in de kraag. Nu schijnen die bedrijven daar toch ook van terug te komen en in plaats van beperkingen op te stellen geven ze een cursus: jawel, in Het Nieuwe Rijden.